Home About Us Contact
To front page
Websites of the Danish Art Agency
Danish Art Agency
Go to DanishMusic.info
Go to DanishPerformingArts.info
Literary Magazine
Grants
News
Author Profiles
Translated Titles
Links
Portræt af en forfatter

Helle Helle

Af Henk van der Liet, 2006

Foto: © Robin
Skjoldborg

Helt i trit med den litterære tidsånd begyndte Helle Helle sit forfatterskab med at skrive et antal små prosabøger. Små, men ikke beskedne. Og efterhånden udfoldede hun sig i større og større formater, og med stadig voksende anerkendelse fra kritikere og læsere.

Lige fra den fragmentariske og skrifttematiske debutbog Eksempel på liv (1993) opviser forfatterskabet en suveræn stilfornemmelse og en nøgtern og umiskendelig sprogtone. Det fremgår desuden glasklart at Helle Helle gennemgår en meget spændende kunstnerisk udvikling, der hviler på en gennemført nøgternhed og en forræderisk sproglig enkelhed. Disse grundtræk udgør også kernen i Helle Helles øvrige bøger, de to novellesamlinger Rester (1996) og Biler og dyr (2000) samt romanerne Hus og hjem (1999), Forestillingen om et ukompliceret liv med en mand (2002) og den prisbelønnede Rødby-Puttgarden (2005).

I Helle Helles genkendelige prosa går en tematisk rød tråd igennem alle hendes tekster: menneskers følelsesmæssige uformåen til at forholde sig til hinanden; de ser hinanden, de er i samme rum, de er afhængige af hinanden, men de kan ikke "tale sammen". Herudover står de fleste af Helle Helles romanpersoner i et uafklaret forhold til deres fortid. Således er hovedpersonen Anne i Hus og hjem, der er vendt tilbage til sin barndomsby, ikke i stand til at tage hul på sin fremtid, førend hun har etableret et socialt sikkerhedsnet omkring sig. Hun studerer og belurer byens beboere, men hun er langt fra en neutral iagttager, idet hun også viser sig at være en lumsk intrigant.

Forestillingen om et ukompliceret liv med en mand er en menage à trois, om tre unge der hver på sin måde er optaget af spørgsmålet om hvad der bliver tilbage efter ens død. For Kim, forfatterspiren, er tilværelsens højeste mål at skrive og at gøre sig udødelig så at sige, for Ester er det endnu ufødte barn hendes evighedsgarant, derimod er den illusionsløse hovedperson Susannes eneste ambition ikke at efterlade sig nogen som helst spor.

Helle Helles publikumsgennembrud kom med den prisbelønnede roman Rødby-Puttgarden, der handler om to søstre, Tine og Jane, der bor i færgebyen Rødby og begge arbejder i parfumeafdelingen ombord på færgerne. Romanen foregår altså i et ret kunstigt, rodløst univers, og ved at lade sine hovedpersoner sælge parfume, fremhæver forfatteren de to søstres ”flygtige” tilværelse.

Formmæssigt anvender Helle Helle ganske enkle sproglige registre. Desuden ejer hun den sjældne evne til at opsnuse og udgrænse et lille hjørne af virkeligheden, at lægge det under en sproglig mikroskoplinse og beskrive det hun ser med stor kunstnerisk præcision. Hendes sprog ligger tæt op ad hverdagssproget og hun gør yderst sparsommeligt brug af tillægsord.

Helle Helle iagttager, registrerer og beskriver så neutralt som muligt og hun ser bort fra al uvedkommende pynt og dekoration. Helle Helle er som en kræsen litterær kok, der udelukkende satser på de bedste råvarer og afstår fra de sædvanlige kulinariske dikkedarer. Helle Helle er "slow food" for litterære "feinschmeckere".

Fotografiet er gengivet med tilladelse fra fotografen. Fotografiet stilles alene til rådighed for visning. Det er ikke tilladt at tage kopier hverken på papir, elektronisk eller i digital form. Yderligere rettigheder til fotografiet kan aftales ved henvendelse til Robin Skjoldborg +45 35 36 12 36

 
Danish Arts Agency / Literature Centre    H.C. Andersens Boulevard 2    Copenhagen DK-1553    Tel: +45 33 74 45 00